gora ursus

Rytmika

Ewa Zembaty

Nazywam się Ewa Zembaty. Jestem absolwentką Wyższej Szkoły im. Pawła Włodkowica w Płocku,gdzie ukończyłam Oligofrenopedagogikę(pedagogika specjalna),jak również absolwentką Szkoły Muzycznej w Warszawie. Zawodowo zajmuję się również muzykoterapią dzieci zdrowych jak i z niepełnosprawnością intelektualną. Od wielu lat prowadzę zajęcia rytmiczne w przedszkolu jak i naukę gry na pianinie i gitarze . Podczas swojej pracy staram się wykorzystywać różne metody nauczania, by dotrzeć do małych i starszych dzieci. Dobieram program do indywidualnych potrzeb dziecka lub całej grupy. Na swoich zajęciach wykorzystuje często dwa instrumenty muzyczne. Jest to pianino (keyboard) i gitara akustyczna.
Gitara akustyczna jest instrumentem, który daje możliwość bardzo bliskiego kontaktu z dziećmi, podczas prowadzenia zajęć. Osoba prowadząca może stać wspólnie z dziećmi w grupie, w kole, wykonywać różne zabawy , grając przy tym na gitarze. To bardzo ułatwia prawidłowy kontakt nauczyciela z dziećmi. Dzieci mają również możliwość bezpośredniego kontaktu z instrumentem. Mogą go dotknąć ,poznają jego cechy, budowę, mogą też spróbować swoich sił w ,,graniu na gitarze’’ przy pomocy nauczyciela.
W starszej grupie dzieci uczą się odróżniać dwa rodzaje instrumentów- instrumenty klawiszowe i instrumenty strunowe, których przykładem jest gitara. Różnorodność instrumentów wykorzystywanych na rytmice pozwala dzieciom odkryć w sobie własny talent, co bardzo procentuje w dalszym ich życiu, gdyż odkrywają w sobie potrzebę nauki muzyki np. gry na gitarze.


Cele zajęć
• Udoskonalenie poczucia rytmu
• Integracja w grupie
• kształtowanie słuchu i pamięci muzycznej
• Właściwa reakcja ciała na zmiany rytmiczne i melodyczne
• Poznawanie prostych nut i pojęć muzycznych(umiejętność ich odróżniania)
• Pauza w muzyce-reagowanie na pauzę
• Wyrażanie odpowiedniego charakteru dźwięku za pomocą ruchu ciała
• (dźwięk wysoki- niski, cichy-głośny)
• Harmonia ruchu własnego ciała –poznawanie części ciała
• Umiejętność odkrywania w muzyce atmosfery; radości, miłości ,przyjaźni
• Opanowanie różnych form zabawy ruchowej(grupowa,indywidualna)
• Odkrywanie różnych pór roku w muzyce(wiosna ,lato, jesień, zima)-piosenki tematyczne.
• Nauka gry na instrumentach rytmicznych.
Zadania dla dzieci
• Rozmowa na temat poznawanych piosenek(rozumienie tekstu)
• Śpiew piosenek(nauka tekstu)
• Taniec przy muzyce
• Słuchanie i powtarzanie różnych rytmów-drewienka
• Zabawy przy muzyce rozwijające wyobraźnię i równowagę dziecka-woreczki
• Umiejętność zastosowania instrumentów rytmicznych do melodii
Rodzaje aktywności dzieci
• Komunikatywno- językowa
• Muzyczna
• Ruchowa
• Rytmiczna
• Zabawowa

Przedstawione powyżej cele i zadania mają na celu wprowadzenie dzieci w świat muzyki i dźwięku. Tak by mogły od najmłodszych lat dobrze interpretować muzykę, słuchać jej i aktywnie uczestniczyć w zajęciach. Myślę ,że dzieci bardzo dobrze reagują na postawione przed nimi zadania. Uczą się słuchać, współpracować ze sobą, reagować na rytm odróżniać różnego rodzaju melodie jak również interpretować ją tańcem i zabawami ruchowymi .Pozwala to bardzo rozwinąć się dzieciom. Stają się otwarte, radosne, chętne do współpracy i wspólnej zabawy z rówieśnikami. Rozwija się również bardzo ich komunikacja werbalna i niewerbalna. Bez wahania mogłabym powiedzieć ,że ‘’muzyka łagodzi obyczaje’’, gdyż kontakt z nią pozwala nawet bardzo nadpobudliwym dzieciom na wyciszenie, skupienie i przelanie całej swej energii na wspólną zabawę, śpiew i taniec.

Znalezione obrazy dla zapytania rytmika przedszkole grafika dzieci

© 2015 Niepubliczne Przedszkole Iskierka. All rights reserved. Created by duovision.pl